Advokatfirman OEBERGS

OEBERGS har hjälpt Jernhusen i SL-upphandling

Jernhusen har tecknat ett 25-årigt hyresavtal med Storstockholms Lokaltrafik (SL) och kommer att investera cirka två miljarder kronor i en ny service- och underhållsdepå för pendeltågen som ska trafikera Citybanan. Hyresvärdet uppgår till 165 miljoner kr per år exklusive hyrestillägg.

– Vi är väldigt stolta över att SL valde oss i upphandlingen av underhållsdepån. Att vi vinner i konkurrens med andra aktörer visar att vi levererar underhållsdepåer till marknadsmässiga hyresnivåer. Vi ser nu fram emot att utveckla en modern depå för pendeltågen, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

Två byggnader om cirka 40 000 kvm ska uppföras på depåområdet, en städ- och uppställningshall samt en service- och verkstadshall med tvätt och avisningsanläggning. All service och underhåll av fordonen kommer att kunna utföras inom den nya depån.

Jernhusen företräddes i affären av advokat Björn Öberg, Advokatfirman Oebergs AB samt av chefsjuristen Kajsa Westerdahl medan SL företräddes av bolagjuristen Magnus Bruno med stöd av Mannheimer Swartling.